valikko
ENG EST RUS

Ajankohtaista

25.11.2014 9.21

Länsimetron Koivusaaren asema haastaa Telinekatajan

Pääkaupunkiseudun länteen laajenevan metron ratalinjan ja asemien rakennusurakat ovat parhaillaan käynnissä. Koivusaaren metroaseman kilpailutuksen voittanut Telinekataja tekee mittavaa sääsuoja- ja telineurakkaa SRV Rakennus Oy:lle vinoissa ja korkeissa kuiluissa, maan alla. -Telinekatajalla sekä ratkaisu että hinta olivat kohdillaan, kertoo SRV:n aluevastaava Jussi Lahti.

Länsimetro tuo Helsinkiin ja Espooseen kahdeksan uutta metroasemaa, joista Koivusaaren aseman ja poistumistiekuilut rakentaa SRV Rakennus Oy. Allround-tasotelineetKilpailutuksessa SRV kysyi teline- ja sääsuojatoimittajilta, miten kuilussa rakennetaan telineitä turvallisesti ja järkevästi. - Emme sanelleet mitään valmiina, vaan halusimme nähdä mallisuunnitelmia parhaasta toimintamallista. Telinekatajan kokonaispaketti oli paras, toteaa Lahti.

Vino liukuporraskuilu vie merenlahden alle

Telinekatajan työt alkoivat Koivusaaren asematyömaalla tammikuussa 2014, jolloin itä- ja länsipuolen asemien kohdalla oli vasta noin 25 x 25 -metriset aukot. - Ensitöiksemme rakensimme molempien aukkojen päälle suuret sääsuojat, jotka pitivät lumen ja veden ulkona asematunnelista, kertoo Telinekatajan työnjohtaja Ville Valkonen. Asemien kohdalla on vinoja liukuporraskuiluja ja suuria korkeuseroja. Koivusaaren aseman laituritaso sijaitsee kalliossa, merenlahden alla noin 33 metriä maanpinnan alapuolella. - Koivusaaren asemalla telinetyöt ovat vaativia ja työvaiheet päällekkäisiä. Telineiden asennus kulkee rinta rinnan SRV:n elementtiasennuksen, raudoituksen ja betonitöiden kanssa, kertoo Lahti. - Telinekataja on pysynyt koko ajan aikataulussa, eikä mikään työvaihe ole myöhästynyt heidän takiaan.

Torninosturi "ruokkii" telineosia kuiluun

Länsimetron rakentaminen on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2015 lopulla. Liikennöinti uudella 13,9 kilometriä pitkällä radalla aloitettaisiin syksyllä 2016.Allround Uudisrakentaminen Vaikka Koivusaaren aseman elementtirunko valmistunee joulukuussa 2014, suurin osa telineistä jää kuiluihin kevääseen 2015 asti tasoitus-, maalaus- ja talotekniikkatöitä varten. - Telineitä rakennetaan koko ajan lisää ja puretaan samalla pois sieltä, missä niitä ei enää tarvita. Päivittäin Koivusaaren metroasemalla työskentelee toistakymmentä meidän telineasentajaamme, kertoo Valkonen.

Koivusaaren länsi- ja itäasemilla on torninosturit, joilla telinekalustoa siirretään maan päällä ja asemien yläosissa sekä alas kuiluun. Alas pääsee myös ajotunnelia pitkin esimerkiksi kuorma-autolla tai kurottajalla. Työturvallisuus ja logistiikka ovat tärkeässä roolissa vinoissa kuiluissa. - Logistisesti haastavinta tulee olemaan telineiden purku. Maan alla on noin 40 000 kuutiota telineitä, joiden pois viemiseen on rajallinen määrä aikaa. Luotan siinäkin työvaiheessa Telinekatajan ammattitaitoon ja saumattomaan yhteistyöhömme, toteaa Lahti.


Palaa otsikoihin



Ota yhteyttä