valikko
ENG EST RUS

Ajankohtaista

27.3.2015 9.07

Pasilan silta rakennetaan terästukitelineillä

Rakennusyhtiö YIT käynnisti elokuussa 2014 Pasilan entisen ratapihan yli kulkevan uuden sillan urakoinnin osana laajempaa Keski-Pasilan rakennushanketta. YIT Rakennus tilasi Telinekatajalta noin 185 metriä pitkän siltamuotin rakentamiseen tarvittavat järeät terästukitelineet avaimet käteen -palveluna. Sillan kalteva muoto ja korkea tuentakorkeus tarjosivat haasteita telineiden toteuttamiseen.

Pasilan keskustakorttelissa kunnostetaan Pasilan asema ja rakennetaan uusi kauppakeskus, parkkihalli sekä noin 700 uutta asuntoa. Työt käynnistyivätTG60-tukiteline Pitkä Pasila vuonna 2015 Suomen suurimmaksi rakennushankkeeksi kasvavalla työmaalla uuden sillan urakoinnilla. Pääurakoitsija YIT Rakennus päätti käyttää siltamuotin tuentaan terästelineitä. Sillan rakennuttaja on Helsingin kaupungin rakennusvirasto (HKR).

"Terästelineiden valintaan vaikutti ennen kaikkea siltamuotin korkea tuentakorkeus ja työturvallisuuden kannalta parhaan mahdollisen vaihtoehdon hakeminen. Meille oli myös erittäin tärkeää, että telineiden toimittajalla on kokemusta vastaavien telinejärjestelmien toteuttamisesta", sanoo vastaava työnjohtaja Mikko Saresma YIT Rakennus Oy:stä. "Uusi silta tulee muodostamaan sen vieressä jo olevan sillan kanssa yhtenäisen siltakannen. Se tuo urakointiin erityisiä haasteita, koska siltojen 'elämistä' on hallittava yhdestä kannesta huolimatta erillisinä kokonaisuuksina."

Hanke etenee tiiviissä yhteistyössä

Siltamuotin alle tulevan 14 metriä leveän tukitelineen korkeus vaihtelee 6,5 metristä 11 metriin. Noin 500 tonnia painavan tukitelineen asennustyöt alkoivat työmaalla lokakuun puolivälissä. Kalustona on käytetty pääosin Layher Allround -telineitä ja TG60 -tukitorneja, joita on telineessä kaikkiaan 211. Sillan alittavien kahden liikenneaukon kohdalla on käytetty kantavuudeltaan järeämpiä ART-tukitorneja.

"Aloitimme kalustonhallintaan liittyvät valmistelut hyvissä ajoin jo syyskuun puolella. Näin mittavassa hankkeessa se on välttämätöntä, jotta työmaalla on koko TG60-tukitorni väli Pasilaajan optimaalinen määrä kalustoa", sanoo Telinekatajan työnjohtaja Ville Valkonen. "Varsinaiset työt käynnistyivät työmaalla toimivien henkilöiden perehdytyksellä, jossa kiinnitettiin huomiota työturvallisuuteen ja työmaan erityispiirteisiin. Teemme koko projektin ajan tiivistä yhteistyötä tilaajan ja työmaalla toimivien urakoitsijoiden kanssa."

Tilavuudeltaan noin 24.000 kuutiometrin tukiteline saatiin valmiiksi kahdessa kuukaudessa. "Telinekatajan asennusryhmä on suoriutunut telineiden rakentamisesta aikataulullisesti hyvin ja pienillä resursseilla työturvallisuudesta tinkimättä", kertoo Saresma. "Telinekatajan logistiikka on toiminut erittäin hyvin, ja koko urakointi on edennyt aikataulussa."

"Puusta rakennettujen tukitelineiden toteuttaminen olisi vienyt selvästi enemmän aikaa", sanoo YIT Rakennus Oy:n työnjohtaja Jani Kiili. "Terästelineiden rakentaminen on myös turvallisempaa."

Suunnittelulla optimaalinen tukiteline

Pehmeän maaperän takia varsinaisen tukitelineen alle pystytettiin noin pari metriä korkea alateline. Sillan muotin ja alatelineen suunnittelun teki Insinööritoimisto TAK-Plan Ky. "Perustusolosuhteet vaihtelevat sillan molemmissa päissä, joissa päätytuet on louhittu kallioon ja välituet on tehty porapaaluilla jopa 33 metrin syvyyteen", kertoo Saresma.

"Kävimme suunnitelmat läpi koko suunnitteluosastomme voimin varmistaaksemme kohteeseen ja asiakkaan tarpeisiin parhaan mahdollisen telineen. Suunnittelusta teki haastavan sillan kannen nousu ja sen kalteva muoto. Korkojen mittatarkkuus edellytti myös erityistä huolellisuutta ja osaamista", sanoo telineen suunnittelusta vastannut Telinekatajan Aki Parkkinen. "Sujuva yhteistyö sillan muotin ja alatelineen suunnittelijan kanssa oli erittäin tärkeää koko projektin onnistumisen kannalta."

Telinesuunnitelmaa hienosäädettiin hankkeen edetessä sisältämään sillan alta kulkevat liikenneaukot. Alatelineen palkit ja lähtökorko toivat myös muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan. Telineeseen on kytketty myös porrastorni, jota pitkin sillan rakentajat voivat liikkua. "Layherin kalustoon voidaan liittää TG60-tukitorni Katselmus Pasilamonipuolisesti myös turvallisia kulkusiltoja ja kaiteita", jatkaa Valkonen.

"Silta valmistuu syksyllä 2015", sanoo Saresma. "Terästelineet tulevat hyvin todennäköisesti syrjäyttämään puutavaran siltamuottien tukitelineinä. Näin tulee käymään erityisesti korkean tuentakorkeuden telineissä. Se on vain ajan kysymys."


Palaa otsikoihin



Ota yhteyttä